کد مطلب:210156 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:451

قبور ائمه شیعه
گذشت كه بزرگ ترین بقعه موجود در بقیع، بقعه عباس و چهار امام (علیهم السلام) بود كه در كنار آن، قبر فاطمه زهرا یا فاطمه بنت اسد نیز قرار دارد. این قبور از همان آغاز مورد توجه بود، اما روشن نیست كه از چه زمانی برای آنها بقعه ساختند.

مسعودی، مورخ معروف، در كتابش (مروج الذهب) نوشته است كه وی سنگی را روی قبور آنان دیده است كه این عبارت روی آن حك شده بود:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم، اَلْحَمْدُ للهِِ مُبِید الأُمَم وَ مُحْیِی الرمَم، هذا قَبْر فاطِمَة بِنْت رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ سَیِّدَة نِساءِ الْعالَمِین وَ قَبْرُ الْحَسَن بن عَلِیّ بْن اَبِی طالِب وَ عَلِیّ بن الْحُسَینُ بْن عَلِیّ وَ مُحَمَّد بْن عَلِیّ وَ جَعْفَر بْن مُحَمَّد رَضِی اللهُ عَنْهُمْ أَجْمَعِین. [1] .

در این نقل اشاره به وجود بقعه نشده است، اما به هر روی، نشان می دهد كه این محل در قرن چهارم، كاملا آشكار بوده و مورد توجه زیارت كنندگانی مانند مسعودی كه شیعه مذهب بود، قرار گرفته است.

ابن نجار (م 643) از قبه عالیه كه روی مزار ائمه بوده، یاد می كند و می نویسد: این قبه دو در دارد كه یكی از آنها هر روز برای زیارت باز می شود. [2] .

به نوشته محمدبن احمد مطری (م 741) قبه ای كه در زمان وی بر روی مزار ائمه بوده و از آن با تعبیر «قبة عالیه» كه توسط ناصر عباسی (خلافت از 575 تا 622) بنا شده،



[ صفحه 335]



یاد گردیده است. [3] .

پیش از این، شرحی از چگونگی بنای قبه امامان در دوره عثمانی و تخریب آن به دست وهابی ها گذشت. در اینجا، شرح حال مختصری از زندگی چهار امام بقیع را می آوریم:


[1] مروج الذهب، ج 4، صص 132 و 133، ش 2377، (تصحيح شارل پلا، بيروت، 1973).

[2] اخبار مدينة الرسول، ص 153.

[3] التعريف، ص 43.